Save the frietkoten

Posted by by Ed Nolbed on 12 Sep at 05:15 AM

Eeklo
Update 13/09/2007
Petition is featured on Radio 1 National Radio :-)

download mp3

Sign the petition

I was born in Eeklo and I spent the first 5 years of my life there. Last monday Eeklo was in the news for the most silly and, at the same time, upsetting reason. It turns out that the mayor of Eeklo (yes, the one with the red circle around his head) wants to have the two ‘frietkoten’ on the marketsquare removed permanently for esthetic reasons. The motivation he gave himself was that people who passed through Eeklo or visited Eeklo said that those ‘frietkoten’ were so totally unesthetic and a shame for the marketplace.

Now, let me tell you a little bit about Eeklo. Most people who have passed through Eeklo on their visit to Maldegem or even Brugge or Knokke know that Eeklo is hardly more than one long and boring shopping street that has ‘ugly’ and ‘unesthetic’ written all over it. So, let me thus conclude that it’s all gotten to the head of the mayor and that power has driven him mad (or just insane?).

It is for that reason, dear lovers of Studiomuscle, the Free Spirit and ‘n kleintje mé stoofvleessauwse en majjonaize en nen viandel’, I would like to request the following: let’s write some message to Mr. Koen Loete (CD&V) at the following address .(JavaScript must be enabled to view this email address) (no kidding, it’s that simple). What you say and how you say it is up to you, as long as it has the words ‘frietkoten’, ‘op’, ‘de’, ‘markt’, ‘in’, ‘Eeklo’, ‘sluiten’, ‘is’, ‘totale’, ‘onzin’, ‘en’, ‘getuigt’, ‘van’, ‘op’, ‘de’, ‘spits’, ‘gedreven’, ‘kleinburgerlijkheid’, ‘en’, ‘machtsmisbruik’… or something like that. Or you could sign the petition:

Sign the petition

I’m normally not all that into chain letters or petitions, but this fact I find rather disturbing and a frigthening omen of what’s to happen once CD&V takes the power back on a national level. So save the world, save Belgium and save the ‘Frietkoten’ on the marketplace in Eeklo.

Note: the ‘Frietkoten’ date back from the 1920’s and the Belfry in Eeklo dates from 1932.

29 comments

gravatar
# Bertrand Lafontaine Sep 12, 2007 at 07.45 am

“I was born in Eeklo”… Klinkt als het begin van een bluesnummer ;-

 
gravatar
# oscar Sep 12, 2007 at 08.26 am

do they have puntzakken in those frietkoten? otherwise i’m just signing the ‘Bring back the punzakken’ petition instead

 
gravatar
# San Sep 13, 2007 at 12.55 am

Het is helaas een trend in Belgenland: in Oudenaarde is het frietkot ook moeten verdwijnen van de markt. En ik haat het dat frietkoten tegenwoordig gewoon in huizen gevestigd zijn ipv in een carvan zoals vroeger: het verhoogt de drempel om binnen te komen en het neem alle charme en authenticiteit weg van ‘ons’ frietkot.

 
gravatar
# hendrik Sep 13, 2007 at 02.05 am

Blijkbaar denkt de lijst de decker er hetzelfde over:
linkje
Hendrik

 
gravatar
# Joa Sep 13, 2007 at 02.15 am

Belachelijk. Zoals de auteur al aangeeft kunnen ze dan half Eeklo plat gooien. Lintbebouwing in Eeklo? Weg ermee! Fermettes in Eeklo? Weg ermee! Als een losstaand frietkot goed onderhouden is moet het zeker kunnen.

 
gravatar
# O. Sep 13, 2007 at 02.24 am

Lintbebouwing is leuk, en zeker langs de N9. Meer lintbebouwing verdomme! Weet ik tenminste wat getrokken!

 
gravatar
# O. Sep 13, 2007 at 02.25 am

O ja, en meer frietkoten ook… van al dat fotograferen krijg je honger.

 
gravatar
# O. Sep 13, 2007 at 02.39 am

Oja, jullie hebben de radio gehaald met jullie petitie, radio 2. Tis maar dat je het weet.

 
gravatar
# Bertrand Lafontaine Sep 13, 2007 at 02.39 am

ivm dat stukje van Lijst Dedecker: moest toch even mijn wenkbrauwen fronsen bij hun strijdvaardige slotzin “Handen af van onze Vlaamse cultuur!”. Alsof de Walen geen frietkoten hebben.

Maar heb eens snel een onderzoekje gedaan met behulp van de Gouden Gids. En jawel: Vlaanderen telt bijna 3 maal zoveel frietkoten als Wallonië. Nog opvallend: maar 44 frietkoten in de stad Brussel. Brussel Vlaams? Don’t think so…
Vlaanderen: 1676<br>
Antwerpen: 498<br>
Limburg: 354<br>
Oost-Vlaanderen: 310<br>
Vlaams-Brabant: 188<br>
West-Vlaanderen: 326
Wallonië: 626<br>

Henegouwen: 161<br>
Luik: 271<br>
Luxemburg: 81<br>
Namen: 81<br>
Waals-Brabant: 32
Brussel: 44

 
gravatar
# Bertrand Lafontaine Sep 13, 2007 at 02.44 am

@ O.: weet je welk programma? Hoe laat? Dan probeer ik het op de site te zetten.

 
gravatar

[...] vrienden van Studiomuscle zijn deze frietoorlog alvast begonnen! Ze kunnen onze steun best wel [...]

 
gravatar
# O. Sep 13, 2007 at 03.26 am

‘T was op radio twee Oost-vlaanderen in dat regionaal nieuws, door Tine Dezeure.<br>

Om 12.30u.

 
gravatar

[...] keer kunnen we er (misschien toch) iets tegen doen. Er is een comité (http://www.studiomuscle.com/blog/2007/09/12/save-the-frietkoten/) dat er zijn schouders onder zet en er is een petitie [...]

 
gravatar
# tvdv Sep 13, 2007 at 04.29 am

allen naar de markt van eeklo!  NU!  radio 2 reporters in aantocht die eeklonaars hun gal willen horen spuwen.

 
gravatar

[...] meer bij Studio Muscle en [...]
——-

 
gravatar
# jeroen Sep 14, 2007 at 01.07 am

MEER frietkoten!

 
gravatar
# frederik Sep 14, 2007 at 05.47 am

Aan de halletoren in Brugge staan ze er nog, en dat voor een historische stad… neem er een voorbeeld van en wees trots op onze frietkoten en houd U bezig met de vermindering van zo’n polititci,wij betalen ze wel met hoge belastingen en er zijn er nog veel te veel…

 
gravatar
# remo Sep 14, 2007 at 01.40 pm

we geven eeklo aan holland!

 
gravatar
# Christ Sep 15, 2007 at 03.57 am

Het meest onaanvaardbare in dit verhaal is dat voor de gemeenteverkiezingen door alle partijen, incl. deze van de burgemeester, beloofd werd dat de frietkramen op de markt zouden mogen blijven staan.

 
gravatar
# jurgen zelve Sep 15, 2007 at 06.21 am

Ik zou er niet van schrikken mocht er plots één of ander fastfoodketen een vestiging openen in de zeer dichte nabijheid van de frituren. Vreemde zaak toch…

 

add a comment